Uusimman tiedon mukaan minulla on kaksi eri päänsärkyä; tensio- ja migreenipäänsärky. Tensio vaivaa jatkuvasti, migreeni vain 2-8 tuntia/vuorokausi. Tensiopäänsärkyyn ei saa syödä särkylääkkeitä, migreeniin saa. Migreeniin on myös tehottomat estolääkkeet, joiden annos juuri kaksinkertaistettiin.

Ihan rehellisesti sanottuna en erota tensiopäänsärkyjä migreenikohtauksista. Särky on samassa kohtaa, ja ero on vain sen määrässä. Eli joudun käytännössä arvailemaan, että saakohan tähän nyt syödä lääkkeitä vai ei. Loppujen lopuksi otan lääkkeen silloin kun tarvitsee.

Lääkäri ei uskonut, kun sanoin että minulla on kyllä ollut tensiopäänsärkyäkin ja se esiintyy selvästi erottuvasti eri kohdassa päätä kuin muu särky. Ilmeisesti olen aina väärässä.

Yleensähän migreeniin löytyy estolääkitys kolmella tai neljällä yrityksellä; minulla on menossa kuudes. Maallikon näkökulmasta voisi päätellä, ettei kyse ehkä ole migreenistä, mutta kun neurologit ovat suuressa viisaudessaan jotain päättäneet niin turhahan minun on kyseenalaistaa.

Ottaa vain päähän (hah, hah).